iXAR z Nysy nabiera rozpędu! Firma iXAR Sp z.o.o producent małego, miejskiego auta zaprezentowała ostatnio, jeżdżący prototyp swojej marki. Auto jako pilot z pomiarem czasu prowadziło także biegaczy podczas biegu nyskiego.

Przypomnijmy, że nyska firma brała udział w konkursie ElektroMobility Poland pod koniec 2017 roku na prototyp auta elektrycznego, ale nie zakwalifikowała się do następnych etapów, jak większość firm i od tego czasu prowadzi prace rozwojowe nad prototypem we własnym zakresie, nie korzysta ze wsparcia i dofinansowania funduszy narodowych czy europejskich.

Samochód docelowo ma być skonstruowany i homologowany według przepisów kategorii L7e, czyli tzw „micro car” i ma posiadać napęd elektryczny.

Główne założenia i parametry tej kategorii aut to przede wszystkim małe gabaryty, niska waga – ok 450 kg, niewielka moc silnika i ograniczona prędkość maksymalna, co pozwala na kierowanie tymi autami również młodzieży od lat 16, z prawem jazdy kategorii B1.

Paweł Dytko, prezes zarządu firmy iXAR – bardzo się cieszę, że po kilku miesiącach ciężkiej pracy w końcu udało nam się przedstawić nasz prototyp na żywo, a nie tylko w wizualizacjach i programach komputerowych! Aby szybciej i taniej zbudować jeżdżący prototyp musieliśmy całkowicie przeprojektować nasz pierwszy model z uwzględnieniem elementów niezbędnych do poruszania się po drogach np. homologowanych lamp innych producentów, hartowanej szyby przedniej czy układu napędowego.

Obecnie jest to jeszcze bardzo wczesna faza prototypu, na tej bazie zostaną opracowane lekkie, kompozytowe poszycia elementów nadwozia oraz szkielet karoserii, również maksymalnie odchudzony – wszystko po to, aby zmieścić się w homologowanym limicie wagi. Na dzisiaj auto jest jeszcze zbyt ciężkie. To samo także dotyczy zawieszenia, które musi zostać poddane znacznej modyfikacji.

No i oczywiście silnik elektryczny – jeszcze w czerwcu tego roku zastosujemy do pierwszych jazd i testów baterii / akumulatorów troszkę większą jednostkę z uwagi na obecną większa masę auta: to jest silnik o mocy 25KW a docelowo będzie montowany jeden lub dwa mniejsze o łącznej mocy tylko 15KW – tutaj także jesteśmy ograniczeni przepisami i limitami.

Podsumowując, intensywne prace trwają w naszej firmie, cały czas wierzymy w sukces i popularność takich małych samochodów również w Polsce. Wzorujemy się na liderach europejskich tego segmentu aut, czyli takich firm jak np. Ligier oraz Aixam, które z pewnością już w niedługim czasie również poszerza swoją ofertę o „microcary” z napędem elektrycznym.

Planujemy jesienią 2019 ponownie przedstawić i udostępnić już do jazd testowych „odchudzony”, zgodny z przepisami kategorii L7e prototyp iXARa, z napędem elektrycznym. Prawdopodobnie ostateczny kształt i wygląd również ulegną jeszcze pewnym modyfikacjom.

Więcej zdjęć na www.protocars.pl/web.n4?go=77

Foto. Mateusz Banaś